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INDIGO : une architecture
pour la conception d'applications graphiques interactives distribuées

Résumé

Le projet INDIGO vise à concevoir une nouvelle génération d'outils pour le développement d'applications graphiques interactives distribuées. L'architecture proposée est constituée de composants de deux types : des serveurs d'objets applicatifs, et des serveurs d'interaction et de rendu graphique. Le rendu graphique et l'interaction peuvent ainsi être optimisés en fonction des périphériques disponibles et du contexte. L'approche a été validée sur des exemples illustrant des techniques variées d'interaction et de présentation.

Abstract

The INDIGO project develops a new generation of tools for distributed interactive applications. The proposed architecture is composed of object servers that manage the applications's data and interaction and rendering servers that manage display and interaction. Such separation of the core application logic from the interaction makes it possible to optimize graphical rendering and interaction according to the current setup and context. This approach was validated through examples that illustrate various types of presentation and interaction devices.

Full text

The paper is available as [draft pdf file], and in the [ACM digital library].

Copyright

Copyright ACM, (2005). This is the author's version of the work. It is posted here by permission of ACM for your personnal use. Not for redistribution. The definitive version was published in Actes des dixseptièmes journées francophones sur l'Interaction Homme Machine (IHM 2005), ACM International Conference Proceedings Series.
[http://doi.acm.org/10.1145/1148550.1148568]

Reference

[BBLCJBZ05]
Renaud Blanch, Michel Beaudouin-Lafon, Stéphane Conversy, Yannick Jestin, Thomas Baudel and Yun Peng Zhao. INDIGO : une architecture pour la conception d'applications graphiques interactives distribuées. In Proceedings of IHM 2005, pages 139-146, Toulouse - France, September 2005.